Mensen vinden om het werk te doen dat jij hebt liggen is moeilijk in een tijd van schaarste. Het wordt al helemaal moeilijk als je 'goede' mensen zoekt om het werk te doen. Die gekwalificeerd zijn of al enige ervaring hebben in hetgeen jij ze aanbiedt. Maar zouden er misschien ook andere manieren zijn om de activiteiten te doen, zonder personeel aan te hoeven nemen? Je leest het in dit artikel.
Laten we eerst de situatie eens beetpakken. Tijdens de coronapandemie is er veel verschoven qua personeel, horeca, musea, winkels ging dicht en de vraag naar IT steeg explosief. Maar dit is niet het hele oorzaak/gevolg plaatje. In werkelijkheid kampen we al langere tijd met personele tekorten. Zolang er niks 'veranderde' was het niet heel erg zichtbaar. Dankzij de coronapandemie werd het des te duidelijker dat er te veel werk is en dat we te weinig mensen hebben om het werk te kunnen verzetten. Vroeger haalden we uit het buitenland vaak werkarbeiders, maar ook dit heeft zijn beperkingen en met de oorlog in Oekraine wordt het allemaal niet beter. Wie weet dat de komende tijd bedrijven omvallen, omdat ze hun belastingschuld niet terug kunnen betalen. Maar ga je daarop wachten?
Wat de meeste bedrijven doen
De meeste bedrijven die een personeelstekort hebben, gaan op pad om mensen te werven, via kranten, zetten social media in, vragen vrienden, collega's, familie om ogen en oren open te houden of ze iemand kennen die wilt wisselen van baan. Ook recruiters zetten maar al te graag in om personeel voor jouw bedrijf te werven, logisch want het is een goede markt om te wisselen van baan. Schaarste betekent dat de prijzen voor personeel stijgen en dat gaat nu best hard, naast de al stijgende inflatie.
Hoe recruiters precies aan mensen komen voor jouw openstaande vacatures en of ze werkelijk passen wisselt sterk, dus waar doe je goed aan? Meestal kom je daar pas achteraf achter. Wat kun je nog meer doen om het werk dat jij hebt liggen op te pakken?
3 Oplossingen hoe jij je personeelstekort kunt terugdringen
Wat je sowieso moet doen is kijken wat voor werk je precies hebt voor de functie. Is het handwerk? Is het computerwerk? En waarom is dat zo? Zou je het ook anders kunnen aanpakken, zoals het automatiseren van de processen? Werken ze überhaupt nog wel? Veel processen binnen bedrijven zijn ooit eens opgezet omdat het toen goed paste, maar is dat nu nog steeds zo? Loop je procedures en regels eens nauwkeurig na, welke flows kun je aanpassen, welke kun je stoppen, welke kun uitbesteden? Om processen goed uit te beelden gebruik ik vaak een Whiteboard om zo het complete proces uit te schrijven.
Twee; Bekijk je business model eens aandachtig. Wat doe je nu precies? Waar liggen jouw kansen en de bedreigingen en hoe pak je wat aan? Lijkt heel erg op het aanpakken van bovengenoemde, maar deze gaat dieper in op jouw organisatie als geheel. Waar het niet alleen het proces zelf is pak je ook het geheel aan. Want ook daar is vast en zeker winst te behalen! Een goed model dat ik vaak toepas is het Business Model Canvas. Het is een instrument waarbij je relatief snel je organisatie in kaart krijgt en gaat ontdekken vanuit de organisatie waar de knelpunten liggen, maar ook de kansen!
Tot slot; Verdelen van de workload! Mocht je personeel hebben ga eens na wat hun kwaliteiten zijn en waar je mogelijk het werk dat je hebt liggen onder kunt brengen. Het kan een tijdelijke oplossing zijn, maar het kan ook een hele duurzame oplossing voor de lange termijn zijn. Het is bij het verdelen van de workload wel van belang dat jouw personeel werk erbij krijgt wat ze kunnen en willen doen. Niet omdat het moet, maar omdat het bij hun past als persoon. Zo geef je ook blijk van vertrouwen en dat is weer ten gunste van productiviteit. Om achter de kwaliteiten te komen van jouw team kun je kernkwadranten gebruiken in een teamsessie of tijdens je 1-op-1 uitvragen wat jouw medewerker precies leuk en niet leuk vindt.
Mocht je hulp nodig hebben bij jouw uitdaging. Ik sta voor je klaar.
~ Jens ~
Reactie plaatsen
Reacties