Werknemers zijn de kostbaarste delen van jouw bedrijf. Geen medewerker betekent geen productie.
Uitval van medewerkers kost behoorlijk wat geld. Je medewerker is er even niet en hopelijk bezig met herstel en jij kunt als werkgever drie dingen doen, productie verlagen, een extra medewerker inhuren of het werk onderverdelen. Je zou kunnen zeggen het kost je dubbel zoveel geld. Volgens verschillende brancheverenigingen kost de uitval van een werknemer zo'n € 70.000,-. Niet alleen vanwege productie en het doorbetalen van loon, maar ook al jouw eigen activiteiten als werkgever die je daarvoor moet ondernemen. Hoe verlaag je het risico op uitval? Lees vooral verder
Wat wilt er gehoord worden?
Medewerkers lopen vaak al een tijdje rond met bepaalde uitdagingen. Soms uit het zich lichamelijk, soms mentaal of allebei. De vraag hierin is 'Wat wilt er gehoord worden?'. Luisteren, vragen stellen en open staan voor het gesprek en heel belangrijk tijd is vaak wat nodig is om druk, stress en conflicten weg te nemen. Doorwerken omdat het werk af moet is in eerste instantie super, maar wanneer de frequentie sluimerend van 1x, naar 2x naar 3x gaat wordt het ongezond. We zien dit als coaches vaak gebeuren en na verloop van tijd wordt dit vaak structureel, ook al is het specifieke project of onderdeel afgerond. Hetzelfde principe komt steeds terug.
Wat vraag het van jou als leidinggevende, eigenaar, manager of als medewerker? De tijd nemen om te luisteren, te horen waar iemand mee zit, zonder oordeel. Wanneer je merkt dat je een van die dingen niet kan bieden is de ander minder snel geneigd om naar je toe te stappen.
Terugkijken
Reflecteer na ieder gesprek op je eigen handelen. Waar kwam de ander precies mee binnen? Wat heb je jezelf vervolgens zien doen en wat heb je gelaten? Misschien nog wel belangrijker, wat voor vragen kwamen er bij jou op die je uiteindelijk niet gesteld hebt? Hoe zat je zelf in het gesprek, was je kalm, druk, had je de tijd etc.?
Kunst van het 'gesprek'
Er zijn technieken die je kunt inzetten om gesprekken te voeren. Die kun je leren, heel cognitief met regeltjes. Je kent het waarschijnlijk wel.
Maar wat er niet verteld wordt is dat waar je zelf zit, wat jou op dat moment bezig houdt en hoeveel ruimte jij in jezelf hebt alles bepalend is voor het verloop van het gesprek. Even tussendoor of eigenlijk druk bezig zijn met een bepaalde deadline helpt niet om in het Hier en Nu te zijn voor de ander.
5 onderdelen om goed te onthouden
1. Voorbereiding; hoeveel tijd heb je om je op het gesprek voor te bereiden en hoe zit jij er dan dus bij?
2. Terrein; waar zit je precies voor het gesprek? Afgesloten ruimte, openbaar, in het zicht?
3. Klimaat; afhankelijk van de voorbereiding, wat is de omstandigheid waarin je de ander treft? Vijandig, kalm, oververhit en over wie gaat het dan?
4. Leiderschap; niemand heeft iets aan een gesprekspartner die alleen maar meepraat of constant oplossingen aan het bedenken is. Zoek eerst uit wat nu werkelijk het probleem is.
5. Methoden; Wat kun jij nu doen om jouw gesprekspartner in zo'n modus te brengen dat er verteld wordt wat er verteld moet worden en dat er een constructief vervolg na komt? Koffie, thee, LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) is al een begin!
Vind je bovenstaande lastig? In de zin van tijd of ruimte of iets anders? HumanWorks staat klaar om jou en je medewerkers te coachen naar een gezonde toekomst. Ieder mens is uniek en heeft eigen uitdagingen. HumanWorks bestaat om iedereen te laten ontdekken wat ze nu werkelijk bezig houdt.
HumanWorks biedt trajecten en losse coachgesprekken aan.
Waar mag het voor jou over gaan?
Reactie plaatsen
Reacties